Kunnskap trumfer alt!

Statsr√•d Halvorsen √łnsker velkommen

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen inviterte til Toppkonferanse om forskning og h√łyere utdanning den 15. januar i √•r og med seg hadde hun ikke mindre enn to andre regjeringskolleger: statsminister Stoltenberg og n√¶ringsminister Giske. Statsministeren innledet ved √• sl√• fast at kunnskap trumfer alt og siterte dermed sin egen nytt√•rstale for noen √•r tilbake.

Statsministeren har registrert at universitetene ikke er forn√łyd med regjerningens budsjettildelinger til

Statsministeren slår fast at kunnskap trumfer alt!

forsknings og h√łyere utdanning. Stoltenberg slo fast at regjeringen har bevilget mye, men sikkert ikke nok. Viktigere enn som s√•; statsministeren lovte i sitt innlegg solid √łkning i budsjettene. I mitt eget innlegg senere under konferansen kunne jeg dermed vise til at superenkel forskning viser f√łlgende: n√•r 8 dekaner skriver innlegg i Aftenposten med overskriften ¬ęStyrk finansieringen¬Ľ, ja s√• st√•r statsministeren p√• talerstolen snaut to √•r etterp√• over lover konkrete budsjett√łkninger !

√Örets konferanse hadde kvalitet og relevans i h√łyere utdannings som tema. I mitt innlegg valgte jeg √• fokusere p√• fem omr√•der som er s√¶rskilt viktig for √• videreutvikle kvalitet i h√łyere utdanning:

– Studentaktiv l√¶ring ‚Äď aktiv deltagelse √łker l√¶ringsutbytte. Arbeid i felt, i laboratorier, p√• tokt, i debatter og gjennom praksis bidrar i tillegg til √• integrere kunnskap.

– Digital l√¶ringsarena ‚Äď nye digitale verkt√ły √•pner for digital l√¶ringsarena. Utvikle en pedagogisk arbeidsm√•te son nyttgj√łr seg ny, digital teknologi og som bidrar til studentaktiv l√¶ring. ¬†

– Studenter inn i forskning – ¬†studentenes l√¶ringsutbytte √łker ved deltagelse i forskning; h√ły kvalitet i undervisning og forskning forsterker hverandre.

– Underviseren som mentor – studenter i m√łte med undervisere gir rom for viktig for refleksjon og motivasjon.¬† Mentorordning reduserer frafall.

– Integrere de tre syklusene (bachelor, master og PhD) i h√łyere utdanning.

Jeg har ved to anledninger delta i det svenske Högskoleverket evaluering av studier ved svenske universiteter. Gjennom dere selvevaluering har jeg blitt imponert over deres systematiske arbeid for å bedre studiekvalitet og læringsutbytte. For mange gir begrepet kvalitetskontroll assosiasjoner til byråkratiske prosesser. Kvalitetsutvikling er imidlertid en aktiv og kontinuerlig prosess som bidrar til bedret læringsutbytte; og her kan vi lære noe av våre svenske kolleger.   

Konferansen kan du se i sin helhet i ettertid i web-tv

Skriv et svar

Alle synspunkter som kommer til utrykk i denne bloggen tilhører forfatteren eller den enkelte kommentator, og er ikke utrykk for Universitetet i Bergens offisielle holdning eller politikk med mindre dette er spesielt anmerket.