Podcast – naturlig del av digital undervisingsarena !

Podcast kan bidra til studentaktiv læring

Vi h√łrer ofte at podcast av forelesninger virker passiviserende og holder studentene borte fra de ¬ęordentlige¬Ľ forelesningene. Ja, podcast kan virke passiviserende dersom brukt feil. Brukt riktig vil imidlertid podcast kunne bidra til studentaktiv l√¶ring. En √•penbar fordel er at forelesningen kan f√łlges om igjen uavhengig av tid og sted og dermed tillate en repetisjon som ordin√¶re forelesninger ikke gj√łr. ¬ęJeg kan sette forelesningen p√• pause n√•r det blir vanskelig, ta meg god tid til √• tenke gjennom det som ble sagt, og eventuelt spille sekvensen p√• nytt igjen om det er n√łdvendig. Jeg klarer ikke overdrive hvor nyttig denne funksjonen er n√•r det er snakk om avansert l√¶restoff¬Ľ, skriver frilansskribent og 3. √•rs elev ved Sandvika VGS Randsborg B√łlstad i et innlegg i IT-magasinet ITpro. B√•de NTNU og UiS benytter podcast av forelesninger nettopp til dette form√•let. Podcast av forelesninger vil ogs√• v√¶re et sv√¶rt nyttig verkt√ły i forbindelse med etter- og videreutdanning og som ledd i v√•r internasjonale strategi.

Jeg har selv erfaring med podcast av forelesninger og foredrag fra en del år tilbake og er overbevist om at jeg utviklet meg som pedagog gjennom prosessen med å tilpasse stoffet til en digital plattform.

Digital l√¶ringsarena ‚Äď verkt√ły som underst√łtter pedagogiske m√•l

Digital l√¶ringsarena er imidlertid mer enn podcast av forelesinger. Digitale dialoggrupper mellom studenter og l√¶rer i etterkant av podcastede forelesninger b√•de aktiviserer studentene og forsterker l√¶ringsutbyttet. Digitale verkt√ły er nyttig ved oppgaveinnlevering og n√•r tilbakemelding skal gis.¬† Universitetet i Oslo har introdusert digitale verkt√ły inn i f√łrstesemesterstudiene med stort hell gjennom prosjektet ¬ęComputing in Science Education¬Ľ – som supplement til tradisjonelle l√¶reb√łker. I tilknytning til nye l√¶reverk i den videreg√•ende skole utvikles det digitale ressurser som supplement til b√łker. Det samme vil vi se p√• universitetsniv√•.¬† Nordahl Grieg VGS i Bergen, som vi har et n√¶rt samarbeid med, har i stor grad integrert digitale ressurser og verkt√ły i sin undervisning. Det er elever med denne bakgrunn som er kommende studenter ved v√•rt universitet. Digital l√¶ringsarena best√•r av et sett med digitale verkt√ły. V√•r oppgave er √• sette sammen ulike digitale verkt√ły til en helhetlig digital l√¶ringsarena som underst√łtter v√•re pedagogiske m√•l og gir √łkt l√¶ringsutbytte.

Hanna Sinnes og Agnta Lossius p√•peker i¬†et¬†innlegg i nettavisen P√• H√łyden at m√•let med undervisning m√• v√¶re l√¶ring og ikke oppm√łte p√• forelesninger.¬† Oppm√łte p√• forelesninger er ingen garanti for l√¶ring. ¬†Jeg er helt ening med Sinnes og Lossius at digitale verkt√ły i undervisningen kan bidra til √• aktivisere studenten, bedre dialogen med foreleser og dermed ogs√• √łke l√¶ringsutbyttet slik ogs√• p√•pekt i mitt innlegg under Kunnskapsministerens kontaktkonferanse om utdanningskvalitet¬† i januar i √•r.

En kommentar til “Podcast – naturlig del av digital undervisingsarena !”

  1. B. Svarer:

    Har du v√¶rt p√• http://www.coursera.org/, http://www.edx.org noen gang? http://www.khanacademy.org? Dette er robuste plattformer med millioner av brukere. Hvis du blir rektor ved UiB h√•per jeg du pusher p√• for √• legge inn samarbeidsforesp√łrsel til en av de to f√łrstnevnte plattformene. F√łr lenge vil hele studieprogrammer v√¶re tilgjengelige der med muligheter for eksaminasjon over nettet. Det er allerede flere kurs hos Coursera som tilbyr dette, og disse vil gi poeng p√• lik linje med tradisjonelle kurs. B√•de kursutvalget og det tekniske ved disse MOOC plattformene er i ferd med √• bli s√• bra at jeg tror UiB b√łr la ressursene g√• til √• lage norsk-/flerspr√•klig kursmateriale som er unikt (om enn bare i kraft av √• v√¶re mer knyttet til lokal problematikk), heller enn √• lage interne tekniske l√łsninger.

Skriv et svar

Alle synspunkter som kommer til utrykk i denne bloggen tilhører forfatteren eller den enkelte kommentator, og er ikke utrykk for Universitetet i Bergens offisielle holdning eller politikk med mindre dette er spesielt anmerket.